Mindre larm og stress på kontoret
Telefoner ringer, printer og kopimaskine rumler uafbrudt, kolleger taler i telefon eller diskuterer vigtige projekter og ventilationen fra klimaanlægget suser om kap med computerne. De talrige støjkilder i kontorlokaler eller i callcentre får hurtigt støjniveauet til at stige ubehageligt meget. Desuden begunstiger de konstruktionsmæssige forhold, altså hårde og lydreflekterende materialer såsom betonvægge, glasfronter og møbler lange efterklangstider, så støjen bliver længere i rummet. Dette støjniveau kan hurtigt blive en belastning uden støjværn på kontoret.
Hvorfor er støjværn så vigtige på kontorer eller i callcentre?
Ud over de lovmæssige bestemmelser er der mange gode argumenter for anvendelsen af støjværn på kontorer og i callcentre.
Støjværn fremmer sundheden og produktiviteten
Et højere støjniveau generer ikke kun medarbejdernes koncentration og forringer præstationsevnen. Tværtimod fører en permanent støjbelastning til sundhedsmæssige indskrænkninger, som skal tages alvorligt. Stress, anspændthed, nervøsitet samt søvnforstyrrelser og hjerte- og kredsløbssygdomme er mulige følger af for meget støj og kan forårsage sygdomsbetinget fravær.
Støj i kontorlokaler øger den psykiske belastning, forårsager stress og forringer koncentrationen. Særligt ved kontorlandskaber eller callcentre er anvendelsen af støjværn et nødvendigt middel til at opretholde sundheden og effektiviteten hos medarbejderne.
I henhold til forordningen om arbejdsplader ligger den tilladte grænseværdi for lydtrykniveauet på kontorer mellem 55 dB(A) og 70 dB(A). Også direktiv DIN 18041 vedrørende „Akustisk kvalitet i små og mellemstore rum“ leverer værdifulde argumenter for anvendelsen af støjværn i kontorlokaler og callcentre og bør tages i betragtning med indretning og lydisolering.
Støjværn forbedrer kvaliteten af tjenesteydelser
Når nettoudbyttet via medarbejderne i en virksomhed i høj grad eller udelukkende opnås gennem kommunikation, som for eksempel i et callcentre, er en god rumakustik særligt vigtig. Dermed er der mindre fokus på de gældende forskrifter for støjværn, og meget mere på en stigning af kvaliteten af tjenesteydelser. Meget baggrundsstøj eller en ”lagerhal-akustik” med for meget efterklang virker hurtigt useriøst på kunderne eller forretningspartnerne i telefonen og forringer købe- og samarbejdslyst. Anvendelsen af støjværn afhjælper dette.
Trods en travl aktivitet i callcentret eller på kontoret søger et effektivt støjværn for en god kommunikation og fremmer således kvaliteten af tjenesteydelser samt service og salg.
Hvordan kan støjværn på kontorer og i callcentre forbedre rumakustikken?
Med enkle tiltag og de passende akustiske elementer kan man reducere støjen på kontoret eller i callcentret og forbedre akustikken.
Støjværn til væg og loft
For at dæmpe efterklang i kontorlokaler, kan systemløsninger såsom monteringen af et akustisk loft eller et nedhængt loft være en god idé. Akustiske sejl og lydabsorbere i hængekassetter på væggene eller loftet er ligeledes et rigtig godt alternativ til at forbedre rumakustikken. Desuden skaber de et visuelt højdepunkt og tilpasser sig f.eks. med et flot filtbetræk til det eksisterende rumdesign.
For at reducere støj på kontoret eller i callcentret, er det nødvendigt allerede at bekæmpe denne ved støjkilden. Med andre ord: Støjabsorbere skal installeres på medarbejderens arbejdsplads. Til dette formål kan man montere lydabsorbere direkte over arbejdspladserne.
Akustiske sejl og lydabsorbere i hængekassetter over arbejdspladserne forbedrer akustikken og tilpasser sig perfekt i designet i moderne kontorer og callcentre.
Lydabsorbere på arbejdspladsen
For at dæmpe støj på arbejdspladsen, egner bordopsatser hhv. bordskærme sig særligt godt til skrivebordet. Dog skal man her sørge for en tilstrækkelig højde på de akustiske elementer, så direkte lyd ikke kan trænge ud til personen ved siden af eller over for. En simpel test er tilstrækkelig: Hvis medarbejderne stadig kan se hinanden hen over bordskærmen, er den som regel for lav. Alternativt kan en eksisterende skillevæg til et skrivebord også udstyres med lydisoleringsmåtter for at standse spredningen af støj.
Fritstående akustiske elementer på kontorer og i callcentre
Fritstående akustiske elementer såsom akustiske søjler eller akustiske skillevægge kan lige ledes anvendes for at forbedre rumakustikken. De blokerer for spredningen af lyd i rummet og giver således mere ro.
Svævende akustiske skillevægge og fritstående akustiske søjler blokerer som rumdelere for spredningen af lyd og hjælper med at beskytte de enkelte arbejdspladser på kontoret eller i callcentret mod støj.
Hvorfor skal man vælge aixFOAM til støjværn på kontorer og i callcentre?
Som producent af akustiske elementer af høj kvalitet ved vi, hvor vigtigt støjværn på arbejdspladsen er. Medarbejdernes produktivitet og sundhed er tæt forbundet med en god akustik og kravet til et effektivt støjværn er tilsvarende højt. Hen over årene har vi derfor hos aixFOAM udviklet lydabsorbere, der både absorberer lyd, men også passer ind i designet på moderne kontorer og i moderne callcentre.
Støjværn
den højeste
lydabsorption
Overflader
Udvalg af
profiler
Højder
kan vælges
forskelligt
Brandsikring
forskellige klasser
aixFOAM lydabsorbere reducerer støj, forbedrer rumakustikken og fås i forskellige brandsikringsklasser og materialetykkelser. Vælg dine favoritter blandt flere farver og overflader. Forskellige monteringsoptioner såsom vores udsøgte hængekassetter af aluminium letter monteringen af absorberne og skaber et visuelt højdepunkt ved udformningen af rummet.
Nu er det din tur: Find det passende støjværn til dit kontor eller callcenter - for en arbejdsatmosfære med velvære!
Vælg dit støjværn mellem vores aixFOAM-produkter til kontorer og callcentre nu eller brug vores gratis rådgivningsservice. Vores fagkonsulenter hjælper dig med at finde en passende løsning til dine kontorlokaler eller udarbejder et uforpligtende tilbud, der passer til dine krav.
Fagkonsulenterne fra aixFOAM står til din rådighed på telefon eller e-mail.
Gratis rådgivning
Her finder du billeder fra vores kunder af støjværn på kontorer og i callcentre.
Se produkterne